Casus
Adviseren met invloed
De vraag
Een groot communicatiebureau, met omgevings- en crisiscommunicatie bij overheidsorganisaties als core business, vroeg ons hun ambitieuze medior en senior consultants te faciliteren in hun professionele groei. Kernvraag was; hoe maak je als externe communicatieprofessional vanaf het begin van een traject het verschil en hoe lever je toegevoegde waarde? Bureau en consultants wilden zich steviger en wendbaarder kunnen positioneren in adviestrajecten bij hun opdrachtgevers.
De aanpak
Vanuit onze jarenlange samenwerking en onze kennis van hun praktijk en na individuele intake- sessies met de deelnemers, maakten we een actief programma op maat. Daarin was regie vergroten de rode draad; regie over jezelf, over je consultancy skills en over je adviestrajecten.
Onderdelen;
- Regie over jezelf;
Inzicht in jouw adviesstijl met Insights Discovery® en grip op je kracht en je ‘allergie’ in communicatie. - Regie over je adviesvaardigheden;
Variëren met adviesstijlen en adviesrollen in de 4 adviesfasen, verdieping op vraagtechnieken, overtuigen en beïnvloeden. - Regie over het adviesproces;
Managen van acceptatie en positionering in politiek sensitief krachtenveld; in gesprek blijven en sturen bij tegengestelde belangen, managen van roldilemma’s.
De consultants experimenteerden in interactieve oefeningen in kleine setting (max. 10 deelnemers) met uitbreiding van hun interventie-repertoire. Trainer, trainingsacteur en deelnemers legden verbinding met de persoonlijkheidsstijlen van Insights Discovery®, theorie, praktische adviestools en beïnvloedingstechnieken. Reflectie op hun persoonlijke resultaat in ontwikkeling en ervaringsgericht leren van en met elkaar, leverden waardevolle inzichten en concrete leerwinst op.
De bewust gekozen periodes tussen intakesessie, intake-opdracht, eerste trainingsdag, praktijkopdracht met collega-deelnemer-tweede trainingsdag- persoonlijke groeiplan en korte leer- reminders na afloop, zorgden voor een lange leercurve en duurzame inbedding van het geleerde in de praktijk.
Resultaat
Met opdrachtgever en deelnemers evalueerden we het rendement van de training op de korte en langere termijn (3 maanden na afloop);
- Het bewust ‘contact en contract maken’ en daarin transparant durven zijn over je rol, je opgave in het project en je visie, heeft ons geholpen veel steviger positie te nemen en daarmee meerwaarde voor de opdrachtgever te leveren. En het geeft zoveel voldoening en zelfvertrouwen als adviseur jezelf te kunnen zijn en daarmee nog meer vertrouwen te winnen.
- Het inzetten van technieken om de echte vraag achter de vraag op tafel te krijgen heeft ons efficiënter en communicatief sterker gemaakt; het maakt sturing op wat het verschil maakt voor de opdrachtgever en waar het belang ligt veel makkelijker.
- Echt geleerd om anders naar ‘weerstand’ te kijken en er anders mee om te gaan. Daardoor komen we sneller tot de kern. Het is zo nuttig om je vanuit verschillende belangen en drijfveren in te leven en daarmee gesprekspartners te verbinden aan het voorstel. We ervaren zo veel meer commitment.
Klaar om uw team naar een volgend niveau te brengen?
Telefoon
U ontvangt binnen twee werkdagen een reactie van ons.